Brand Public Relations

Share

Grzegorz Szczepański zwraca uwagę na trzy najważniejsze czynniki związane obecnie z public relations, a wiec na: przeobrażenia w mediach, interaktywnych konsumentów i znaczenie osobowości marek (brandów). Z lakonicznego podsumowania wynika, ze w ostatnich kilku latach liczba kanałów telewizyjnych wzrosła z 2 do 12, a ogólnopolskich stacji radiowych z 4 do 8. W tym czasie liczba abonentów w sieci Internet osiągnęła w Polsce 1000 tysięcy osób, co na tle całej Europy stanowi całkiem dobry rezultat (łącznie 10 milionów abonentów).
Jeszcze dwadzieścia lat temu jedynym "filtrem" miedzy marka firmy a jej odbiorcą konsumentem był handel. Teraz zdecydowanie więcej jest tych "filtrów" i maja one rożną wielkość, ilość i znaczenie. - "Opiniotwórcy mogą być neutralni, ale również negatywnie lub pozytywnie nastawieni do poszczególnych marek". W tej sytuacji, ażeby uzyskać przewagę na rynku trzeba umiejętnie wykorzystywać wszystkie możliwe kanały komunikacji z potencjalnym konsumentem, bo sama reklama telewizyjna już nie wystarcza. Duże, znane firmy wprowadzają zmiany w komunikacji i pozyskiwaniu konsumenta np.: telefony konsumenckie. Konsumentowi nie wystarcza już, że kupi produkt który widział w reklamie, teraz zastanawia się co ten produkt mu daje, z czego jest zrobiony itd., dlatego dzwoni do producenta. Zgodnie z tymi opiniami PR jako narzędzie nowego marketingu powinno traktować klienta przede wszystkim jako jednostkę.
"Reklama jest tym, co sam mówisz o sobie - PR jest tym, co inni mówią o Tobie. Największa przewaga PR jest jego wiarygodność i siła wynikająca z potwierdzenia (wzmocnienia) przekazów marki przez uznane autorytety" np. Polskie Towarzystwo Stomatologiczne
Ale tez na wizerunek firmy przede wszystkim wpływa jej tożsamość - rozpoznawalna nazwa, rozpoznawalne logo i rozpoznawalna obecność. Firma (dotyczy to tez osób i produktów) istnieje tylko przez swoja obecność reklamowa i handlowa, ale również przez wiele innych działań. Rozpoznawalność to stała gama zachowań, najprostsze określają graficzno-plastyczny charakter wszystkich działań związanych z fizyczna obecnością firmy, począwszy od ubioru pracowników i wyglądu pojazdów oraz biur, skończywszy na określonym stylu działania. Może to być na przykład świadome wspieranie akcji charytatywnych.
W czasach, gdy na angielskich boiskach piłkarskich dochodziło do burd miedzy kibicami, pytano się firm piwowarskich, które są tradycyjnym inwestorem i sponsorem tamtejszego sportu, czy nie obawiają się, ze wpłynie niekorzystnie na ich wizerunek. "Tak. Boimy się" - powtarzali zgodnie szefowie browarów i dodawali: "Ale tam musimy być, bo na stadionach są nasi główni klienci".
Pojawiają się tez nowe problemy, których znaczenia nie można w żadnym wypadku lekceważyć, dotyczą bowiem kształtu całego przyszłego rynku medialnego. Jednym z nich jest zmniejszanie się dochodów z ogłoszeń płatnych w mediach tradycyjnych, co jest konsekwencja olbrzymich zmian technologicznych. Już w niedalekiej przyszłości jak się uważa, większa cześć komunikacji medialnej będzie prowadzona za pośrednictwem mediów i technik elektronicznych. Media drukowane pozostaną na rynku informacyjnym, ale bardzo zmniejszy się ich znaczenie. Nie można tez wykluczyć, ze dziennikarze będą musieli przetwarzać więcej niż dotąd informacji, a to w naturalny sposób stwarza PR olbrzymia szansę na współprace z mediami, gdyż będzie ono w tej sytuacji jednym z podstawowych źródeł informacji.
Najkrócej PR to komunikowanie się (nie komunikacja ), ale jeśli mówimy o Brand PR to pojawia się także: wizerunek i percepcja. Kilka lat temu Harold Burson wymyślił, że PR to perception management czyli zarządzanie percepcją („No two people see the same thing the same way. That’s what makes life fun and business hard”)
Jeżeli mówimy o wizerunku to z założenia wizerunek jest czyś nierzeczywistym, jest zbiorem jakiś pojęć, odbiorów jest czymś, czego nie można stwierdzić fizycznie - jest czymś „autentycznie nieprawdziwym”. Natomiast percepcja zawsze jest i można ją zmierzyć, jest bardzo blisko wizerunku ale jest to element rzeczywisty, którym można zarządzać. Na tym zasadza się Brand PR dlatego, że marka także coś mówi, też ma wizerunek który na nas oddziałuje.

PR dzieli się na trzy dziedziny:
Public Affairs
Corporate Comunications – lobbing
Marketing Communications
Brand PR oddziałuje na produkt, różni się jednak zasadniczo od tradycyjnego PR. Jeżeli rozpatrujemy marketing communications to tradycyjne podejście PR skupia się na bardziej wewnętrznym okręgu Kotlerowskiego modelu produktu. Brand PR obejmuje inny – ostatni okrąg: styl, marka, image. Model ten i obecna sytuacja na rynku pokazuje, że coraz mniejsze znaczenie dla nas ma sam produkt, przewagę zdobywa się poprzez wyróżnienie się - „poprzez to coś innego”

0 Response to "Brand Public Relations"

Prześlij komentarz